اوپن ای آی (Open AI) چیست؟ + مهمترین روش های استفاده از آن و انواع آن🟢
فوریه 18, 2024دستیار هوش مصنوعی چیست؟ + معرفی انواع دستیار ها + روش ساخت دستیار AI!🟢
فوریه 20, 2024تکنولوژی مدرسه و در کلاس درس اهمیت فزاینده ای پیدا می کند. بیش از 80 درصد از مردم یک دستگاه هوشمند دارند و فناوری چیزی است که ما اکنون به آن تکیه می کنیم. بنابراین، کلاس درس نیاز به نوآوری برای جذب دانش آموزان و حمایت از یادگیری دارد. در اینجا نگاهی می اندازیم به برخی از جدیدترین فناوری ها و محصولاتی که در حال تغییر کلاس درس هستند.
10 دستگاه مهم برای ارتقای تکنولوژی مدرسه
10. واقعیت مجازی
واقعیت مجازی را می توان در تمام بخش های آموزش و به عنوان تکنولوژی مدرسه استفاده کرد. طبق تعریف واقعیت مجازی یک محیط مصنوعی است که با استفاده از هدست مشاهده میشود و به شما امکان میدهد به روشی نزدیک به زندگی واقعی کاوش کنید. این فناوری به دانش آموزان اجازه می دهد تا نقاط مختلف جهان را از کلاس درس کشف کنند، استفاده می شود. تورهای موزه در واقعیت مجازی نیز در دسترس هستند که برای دانش آموزانی که موضوعاتی مانند هنر، علم و تاریخ را مطالعه می کنند مفید است.
9. پد دیجیتال
پدهای دیجیتالی دستگاههای پلاگین یا بیسیمی هستند که به دانشآموزان و هنرمندان امکان ایجاد نقاشی و کار دیجیتالی را میدهند. این دستگاه ها همچنین طراحی دیجیتال را به دانش آموزان آموزش می دهند که یک صنعت رو به رشد است. علاوه بر این، استفاده از پدها نیاز به کاغذ را از بین می برد و ضایعات را کاهش می دهد زیرا دانش آموزان می توانند از مقدار نامحدودی کاغذ و مواد دیجیتال استفاده کنند. برخی از محبوبترین دستگاههای طراحی دیجیتالی آیپد پرو با مداد اپل، Wacom Intuos و Huion H420 هستند.
8. آموزش بازی
بیش از 90 درصد از کودکان در ایالات متحده به طور منظم بازی های ویدیویی انجام می دهند، صنعت بازی در حال حاضر یکی از بزرگترین صنعت های سرگرمی است. استفاده از بازی در کلاس درس بیش از هر روش آموزشی دیگری دانش آموزان را درگیر می کند، همچنین استفاده از بازی برای آموزش برنامه درسی، حافظه و هماهنگی چشم دست کودکان را نیز بهبود می بخشد. آموزش ساختن و کدنویسی بازی ها به دانش آموزان نیز مهارتی ارزشمند است، به ویژه با رشد مداوم صنعت بازی، مشاغل بیشتری در این زمینه ایجاد می شود.
7. چاپ سه بعدی
پرینت سه بعدی یک فناوری مهم در صنعت آموزش است. این به ویژه در دوره های مبتنی بر طراحی مفید است، دانشجویانی که در زمینه معماری، مواد مقاوم و مهندسی مطالعه می کنند می توانند از چاپ سه بعدی برای ایجاد نمونه ها و مدل های اولیه برای پروژه های خود استفاده کنند. همچنین دانشجویانی که در حال تحصیل علوم هستند میتوانند از این فناوری برای چاپ مولکولها و مدلها استفاده کنند و سپس از آنها مطالعه کنند.
6. ربات های Ozobot
Ozobot شرکتی است که به کودکان خردسال در مورد کدنویسی آموزش می دهد، طیف وسیعی از محصولات و دستگاه هایی را ارائه می دهد که می توانند در خانه یا در کلاس استفاده شوند. دانش آموزان می توانند از ربات Ozobot Evo با یک برنامه تبلت یا با کاغذ و نشانگر استفاده کنند. هدف از تولید این محصول علاقه مند کردن کودکان به کدنویسی و آموزش اصول اولیه به آنها می باشد.
بیشتر بخوانید📙📙📙📙📙👈👈👈👈» تاثیر فضای مجازی بر دانش آموزان
5. تبلت
امروزه تبلت ها معمولاً در زندگی روزمره و در محل کار استفاده می شوند. اینها اکنون در صنعت آموزش وارد می شوند. تبلت ها در مدارس کاربردهای زیادی دارند که رایج ترین آنها جایگزینی برای دفترچه یادداشت و کتاب درسی است، این به دانش آموزان اجازه می دهد تا تمام کارهای خود را در یک دستگاه ذخیره کنند و مدارس می توانند استفاده از کاغذ را کاهش دهند. دانشآموزان نیز در هنگام استفاده از فناوری درگیر هستند و تبلتها در مقایسه با اتاقهای کامپیوتر و چرخ دستیهای لپتاپ راحتتر قابل استفاده هستند. رایجترین برندهای تبلتی که در کلاس درس استفاده میشوند، آیپد مینی، تبلت آمازون فایر و تب گلکسی سامسونگ هستند.
4. بردهای هوشمند
بردهای هوشمند صفحه نمایش پروژکتورهای تعاملی بزرگ و اصلی ترین تکنولوژی مدرسه هستند. آنها با یک پروژکتور کار می کنند که یک نسخه ارتقا یافته از صفحه نمایش کامپیوتر را ایجاد می کند، سپس می توان آن را روی صفحه نمایش کشیده و کنترل کرد. این برای مدارس و کلاسهای درس مفید است زیرا دانشآموزان میتوانند به طور کامل با کار روی تخته بدون استفاده از رایانه تعامل داشته باشند. برخلاف تختههای سفید معمولی، این تختهها با خودکارهای واقعی کشیده نمیشوند و نیازی به تمیز کردن مداوم ندارند.
3. کتاب های الکترونیکی
کتابهای الکترونیکی انتشاراتی هستند که به صورت دیجیتالی در دسترس هستند. دو نوع کتاب الکترونیکی وجود دارد – برنامههای کاربردی برای محصولات دیجیتال مانند تلفنها و تبلتها یا دستگاههای E-Reader که شبیه به تبلت هستند اما فقط برای کتابهای الکترونیکی هستند. کتابهای موجود در دستگاهها و پلتفرمهای کتاب الکترونیک معمولاً ارزانتر هستند، زیرا چندین کتاب را میتوان در یک دستگاه ذخیره کرد. اینها به ویژه در صنعت آموزش مفید هستند زیرا دانش آموزان باید حجم زیادی کتاب بخوانند. هنگامی که کتابها دیگر در برنامه درسی نیستند یا آسیب میبینند، دور ریخته میشوند که مقدار زیادی زباله ایجاد میکند، کتابهای الکترونیکی به دلیل قابلیتها و طول عمر طولانیشان از این اتفاق جلوگیری میکنند.
2. دوربین مدارک
Document Camera یک محصول فناوری جدید است. که به معلمان امکان می دهد اسناد کاغذی را روی پروژکتورها و بردهای هوشمند جدید بفرستند. این دوربین ها در صنعت آموزش برای نمایش کلاس ها، اشیاء و تصاویر و به طور کلی در تکنولوژی مدرسه مورد استفاده قرار می گیرند. دوربین مدارک عمدتاً در کلاسهای علوم برای نمایش آزمایشها استفاده میشود تا دانشآموزان مجبور نباشند در یک منطقه جمع شوند.
1. آموزش از راه دور
یادگیری از راه دور آموزش را تحت الشعاع قرار داده است، این عمدتا به دلیل همه گیری جهانی است. چه زمانیدانش آموزان قادر به رفتن به کلاس درس نبودند، صنعت آموزش نوآوری کرد و شروع به استفاده از پلت فرم های ویدئو کنفرانس به عنوان جایگزین کرد. پلتفرمهایی مانند زوم، تیمها و گوگل با تمام آموزشهای مجاز دانشآموز در طول دوره قرنطینه مواجه میشوند. این استفاده از فناوری باعث شد که دانش آموزان فرصت را از دست ندهند و در شرف ادامه تحصیل باشند.
صنعت فناوری در چند دهه اخیر به طور تصاعدی پیشرفت کرده است و ابزارهایی را برای کمک به معلمان برای دسترسی به دانش آموزان خود اضافه کرده است. دسترسی بیشتر، فناوری را به گزینه ای مناسب برای معلمان تبدیل کرده است تا آن را در برنامه های آموزشی خود بگنجانند. در واقع، نظرسنجی انجام شده توسط PBS Learning Media نشان داد که 74 درصد از معلمان در سراسر ایالات متحده به دنبال فناوری در کلاس های خود هستند. در ایران هم هوشمند سازی کلاس ها مخصوصا در سطح شهر های مهم تا حدودی انجام شده است.
برنامه هایی که در تکنولوژی مدرسه استفاده می شوند
مربیان گفته اند مزایایی که با داشتن و استفاده از فناوری در مدارس حاصل می شود شامل گسترش و تقویت محتوای درس و ایجاد انگیزه در دانش آموزان برای یادگیری است. همچنین به معلمان این امکان را می دهد که به دانش آموزانی با سبک های مختلف یادگیری دسترسی پیدا کنند.
معلمان مجبورند مجموعه ای از موضوعات را به روش های مختلف پوشش دهند تا دانش آموزان بتوانند مطالب را درک و درک کنند. اکنون برخی ابزارهای فناوری مدرن و در واقع تکنولوژی مدرسه وجود دارند که این کار را آسانتر میکنند.
1. Classcraft
Classcraft از همین اصول بازی برای مشارکت دادن دانش آموزان در فرآیند آموزشی و ایجاد یک محیط یادگیری هماهنگ تر استفاده می کند. این پلتفرم دانشآموزان را تشویق میکند تا همزمان با ایجاد مهارتهای تحصیلی و اجتماعی، با یکدیگر همکاری کنند. Classcraft رایگان است و همچنین دارای نسخه پولی است که مجموعه ای از ویژگی های اضافی را به معلمان ارائه می دهد.
کودکان از طریق بازی بهتر یاد می گیرند و طراحان این را می دانند، به همین دلیل است که آنها بازی ها و فعالیت های آموزشی را برای تحریک مغز جوان و انتقال دانش طراحی کرده اند. معلمان با درگیر کردن کودکان و غوطه ور کردن آنها در موضوع موضوعی به شیوه ای سرگرم کننده، می توانند به دانش آموزان خود کمک کنند تا عشق به یادگیری را در خود پرورش دهند.
بیشتر بخوانید📙📙📙📙📙👈👈👈👈» اثرات بازی های رایانه ای
2. Adobe Spark Video:
یکی از مهیجترین راهها برای مشارکت دانشآموزان در محتوا این است که خودشان آموزش آن را تمرین کنند. Spark Video برنامه ای است که بچه ها می توانند از آن برای ایجاد فیلم های آموزشی خود استفاده کنند.
بخشی از پلتفرم اسپارک Adobe، این برنامه با قالب ها، تصاویر و صداهای آماده برای الهام بخشیدن ارائه می شود. دانشآموزان میتوانند ویدیوی روایتشده مرتبط با موضوع خود را تهیه کنند، که میتواند یادگیری آنها را در طول سال تقویت کند.
3.Seasaw:
این سیستم نمونه کارها یادگیری خلاقانه ارتباط بین معلمان، والدین و مدیران را افزایش می دهد. معلمان با فعالیتهای متنوعی که میتوانند از بین آنها انتخاب کنند، میتوانند تکالیفی را انتخاب کنند یا تکالیف خود را ایجاد کنند.
وقتی دانشآموزان کار را کامل کردند، میتوانند کار خود را به مجموعه شخصی خود اضافه کنند، که میتواند با مادر و پدر به اشتراک گذاشته شود. یکی از بهترین ویژگی های این برنامه عدم وجود کاغذبازی برای معلمان است.
4. Google Classroom:
پاسخ Google به مدیریت تکنولوژی مدرسه، برنامه Google Classroom به معلمان امکان می دهد وظایف مختلف را از یک مکان دیجیتالی سازماندهی کنند. مربیان میتوانند تکالیف، نظرسنجی و آزمونها، کار دانشآموزان و موارد دیگر را ارائه دهند.
Google Classroom با ارائه محصول خود به صورت رایگان قصد دارد این امکان را برای همه مناطق مدرسه فراهم کند تا تجربه یادگیری خود را ساده کنند.
5. یوتیوب:
بسیاری از ما احتمالاً آن احساس هیجان را به یاد می آوریم که وقتی تلویزیون مدرسه به کلاس آنها می چرخید. این روزها، دریافت ویدیو در کلاس درس برای آسانتر کردن یادگیری برای دانشآموزان آسانتر نیست.
یوتیوب پر از ویدیوهای خلاقانه است که می تواند به یادگیرندگان بصری شما کمک کند تا مفاهیمی از جمله ریاضی، کدنویسی و علوم را درک کنند. مدیریت یک حساب کاربری آسان است و می توان آن را به حساب Google خود پیوند داد. با استفاده از این ابزار آنلاین، معلمان می توانند ویدیوهای آموزشی شخصی خود را برای کلاس های درس خود ایجاد کنند یا کلیپ های جمع آوری شده را در لیست های پخش موضوعی گردآوری کنند.
6. Nearpod VR:
واقعیت مجازی (VR) یک پیشرفت هیجانانگیز در دنیای فناوری است و کمک میکند تا مفاهیم را از طریق رویکرد غوطهورانه خود زنده کند. معلمان می توانند از Nearpod VR برای تقویت درس های تاریخ، علوم زیستی یا تقریباً هر موضوعی از طریق یک تجربه VR استفاده کنند.
Nearpod VR شامل بیش از 450 تور مجازی است و می تواند به دانش آموزان کمک کند تا جهان را کشف کنند، واقعیت های زندگی در چین باستان، مفهوم انتخاب طبیعی در دنیای حیوانات یا هر چیز دیگری را درک کنند.
7. Vengage:
از طریق برنامه Venngage، دانش آموزان می توانند اینفوگرافیک های خود را برای ارائه اطلاعات، داده ها یا دانش ایجاد کنند. این به عنوان یک راه ساده و آسان برای معرفی کشف مجموعه داده توسعه داده شد.
Venngage می تواند با زنده کردن آمار به دانش آموزان در فرآیند یادگیری کمک کند. به جای ایجاد ارائه از ابتدا، Venngage مجهز به الگوهایی است که فرآیند را هدایت می کند و به دانش آموزان کمک می کند تا از نظر بصری جذابی برای کار خود ایجاد کنند.
8. کید بلاگ:
حتی در دنیای دیجیتال، مهارت های نوشتن همچنان کلید موفقیت هر دانش آموزی است. با این حال، همه کلمات نوشته شده را دوست ندارند. بنابراین Kidblog با اجازه دادن به بچه ها برای یاد گیری در تکنولوژی مدرسه کمک می کند.
هیچ چیزی که در سایت بالا می رود عمومی نمی شود مگر اینکه معلم آن را تایید کند. دانشآموزان همچنین میتوانند با آپلود کلیپ خود یا استفاده از یکی از قطعات دارای مجوز، عکس، ویدیو یا محتوای صوتی را به پست خود اضافه کنند.
بیشتر بخوانید📙📙📙📙📙👈👈👈👈» اعتیاد به اینترنت
9. فیلم Science360:
با ویدیوهای Science360 به به روزترین اکتشافات و اختراعات در عرصه STEM دسترسی پیدا کنید. کلیپهای موجود در وبسایت همچنین برای جاسازی در سایر سایتها، وبلاگها یا پلتفرمهای شبکههای اجتماعی رایگان هستند، که آنها را به یک افزونه ایدهآل برای پروژهها تبدیل میکند.
Science360 بر بزرگترین اخبار در علوم، فناوری، مهندسی، ریاضیات و موارد دیگر تمرکز دارد تا دانشآموزان بتوانند ببینند اکتشافات چگونه انجام میشوند و چه معنایی برای دنیای خود دارند.
10. Canva:
برای افراد خلاق در کلاس، Canva به عنوان یکی تکنولوژی مدرسه ابزارهایی را برای معلمان و دانش آموزان ارائه می دهد تا از آنها برای تقویت فرآیند یادگیری استفاده کنند. بچهها میتوانند پوسترها، ارائهها و اسنادی با ظاهری مدرن با روش کلیک و رها کردن ایجاد کنند. Canva بیش از یک میلیون تصویر، نماد و الگو دارد که می تواند دانش آموزان را برای خلاقیت با طرح های گرافیکی خود ترغیب کند.
مزایای استفاده از تکنولوژی در مدرسه
معلمان می خواهند عملکرد دانش آموزان را بهبود بخشند و فناوری می تواند به آنها در دستیابی به این هدف کمک کند. برای کاهش چالشها، مدیران باید به معلمان کمک کنند تا شایستگیهای لازم برای افزایش یادگیری دانشآموزان را از طریق فناوری به دست آورند. علاوه بر این، فناوری در کلاس درس باید کار معلمان را بدون افزودن زمان اضافی به روزشان آسانتر کند.
فناوری اطلاعاتی با دسترسی آسان، یادگیری سریع و فرصتهای سرگرمکننده برای تمرین آنچه میآموزند برای دانشآموزان فراهم میکند. این دانش آموزان را قادر می سازد موضوعات جدید را کشف کنند و درک خود را از مفاهیم دشوار، به ویژه در STEM عمیق تر کنند. از طریق استفاده از فناوری در داخل و خارج از کلاس، دانشآموزان میتوانند مهارتهای فنی قرن بیست و یکم را که برای مشاغل آینده لازم است به دست آورند.
با این حال، کودکان با هدایت به طور موثرتری یاد می گیرند. مجمع جهانی اقتصاد گزارش میدهد که در حالی که فناوری میتواند به دانشآموزان جوان برای یادگیری و کسب دانش از طریق بازی کمک کند، اما شواهد نشان میدهد که یادگیری از طریق راهنمایی یک بزرگسال، مانند معلم، مؤثرتر است.
نکته
رهبران و مدیران باید از نظر درک آنها از فضاهای آنلاین، وضعیت اساتیدشان را بررسی کنند. از درسهایی که در این زمان مخرب آموختهاند، میتوانند راهحلهایی را اکنون برای آینده پیادهسازی کنند. به عنوان مثال، مدیران می توانند یک یا دو هفته به معلمان فرصت دهند تا به دقت در مورد نحوه تدریس دوره هایی که قبلاً آنلاین نبوده اند فکر کنند. علاوه بر کاوش در راهحلها، انعطافپذیری در این زمانهای سخت از اهمیت بالایی برخوردار است.
در زیر نمونههایی از اهمیت فناوری در آموزش و مزایایی که برای دانشآموزان و معلمان ارائه میدهد، آورده شده است.
1-افزایش همکاری و ارتباطات
فناوری آموزشی و تکنولوژی مدرسه می تواند همکاری را تقویت کند. نه تنها معلمان می توانند در طول درس با دانش آموزان ارتباط برقرار کنند، بلکه دانش آموزان نیز می توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. از طریق درس های آنلاین و بازی های یادگیری، دانش آموزان برای حل مشکلات با یکدیگر همکاری می کنند. در فعالیت های مشترک، دانش آموزان می توانند افکار و ایده های خود را به اشتراک بگذارند و از یکدیگر حمایت کنند.
در عین حال، فناوری امکان تعامل یک به یک با معلمان را فراهم می کند. دانشآموزان میتوانند سؤالات مربوط به کلاس درس بپرسند و در مورد موضوعی که درک آن مشکل است، کمک بیشتری بخواهند. در خانه، دانشآموزان میتوانند تکالیف خود را آپلود کنند، و معلمان میتوانند با استفاده از لپتاپ به تکالیف تکمیلشده دسترسی داشته باشند و آنها را مشاهده کنند.
2-فرصت های یادگیری شخصی
فناوری امکان دسترسی 24 ساعته به منابع آموزشی را فراهم می کند. کلاس ها می توانند به طور کامل به صورت آنلاین از طریق استفاده از لپ تاپ یا دستگاه تلفن همراه برگزار شوند. نسخههای ترکیبی یادگیری، استفاده از فناوری را از هر نقطهای با جلسات منظم کلاسهای حضوری ترکیب میکنند. در هر دو سناریو، استفاده از فناوری برای تنظیم برنامه های یادگیری برای هر دانش آموز امکان پذیر است.
معلمان می توانند بر اساس علایق و نقاط قوت دانش آموزان درس بسازند. یک مزیت اضافه این است که دانش آموزان می توانند با سرعت خودشان یاد بگیرند. وقتی دانشآموزان برای درک بهتر مفاهیم اساسی نیاز به مرور مطالب کلاس دارند، میتوانند فیلمهای موجود در طرح درس را مرور کنند. دادههای تولید شده از طریق این فعالیتهای آنلاین معلمان را قادر میسازد تا ببینند کدام دانشآموز با موضوعات خاصی دست و پنجه نرم میکند و کمک و پشتیبانی بیشتری ارائه میکند.
3-کنجکاوی ناشی از محتوای جذاب
از طریق محتوای آموزشی و جذاب، معلمان می توانند حس کنجکاوی را در کودکان ایجاد کنند و کنجکاوی آنها را تقویت کنند، که تحقیقات می گوید این موضوع با موفقیت تحصیلی ارتباط دارد. کنجکاوی به دانش آموزان کمک می کند تا درک بهتری از مفاهیم ریاضی و خواندن پیدا کنند. ایجاد محتوای جذاب میتواند شامل استفاده از واقعیت افزوده، ویدیوها یا پادکستها باشد. برای مثال، هنگام ارسال تکالیف، دانشآموزان میتوانند ویدیوها را اضافه کنند یا با دانشآموزان از سراسر جهان تعامل داشته باشند.
4-بهره وری و کارایی معلم بهبود یافته است
معلمان می توانند از فناوری برای دستیابی به سطوح جدیدی از بهره وری استفاده کنند، ابزارهای دیجیتالی مفیدی را برای گسترش فرصت های یادگیری برای دانش آموزان پیاده سازی کنند و حمایت و مشارکت دانش آموزان را افزایش دهند. همچنین معلمان را قادر می سازد تا روش های آموزشی خود را بهبود بخشند و یادگیری را شخصی سازی کنند. مدارس می توانند با کاهش هزینه های مواد آموزشی فیزیکی، افزایش کارایی برنامه آموزشی و استفاده بهینه از زمان معلم از فناوری بهره ببرند.